Leesvaardigheid verdrievoudigd binnen 40 dagen

Leesvaardigheid is een van de belangrijkste tools die je nodig hebt om te kunnen ontwikkelen. Het is een basissteen in je pakket waarmee je voor de rest van je leven andere kennis en vaardigheden opbouwt. In het onderwijs is dus heel belangrijk voor leerlingen dat ze de vaardigheid om te kunnen lezen snel maar vooral ook goed ontwikkelen. Helaas blijkt uit diverse onderzoeken dat dit juist achteruitgaat de laatste jaren. Met voldoende tempo lezen en daarbij begrijpen wat je leest, kunnen leerlingen steeds minder goed. Studenten sluiten vaker hun schooltijd af zonder leesvaardig te zijn. Dit is een zorgwekkende trend. Daarom is het des te meer hoopgevend dat er gelukkig ook successen te noemen zijn op het gebied van leesvaardigheid ontwikkeling bij basisschoolkinderen en middelbare schoolleerlingen. We delen dan ook graag het succesverhaal van het Mingo County School District waar invoering van het Fast ForWord programma opzienbarende resultaten opleverden. 

Fast ForWord: gepersonaliseerd leren en ontwikkelen van cognitieve vaardigheden

Voordat we dieper ingaan op de resultaten van de leerlingen van Mingo County School District is het wellicht eerst goed om Fast ForWord uit te leggen. Wat houdt deze methode in en waarom is het onderscheidend van andere methodes? Fast ForWord is een adaptief online leerplatform waarmee basisvaardigheden op het gebied van taal en geletterdheid getraind en ontwikkeld kunnen worden. Hierbij worden door de oefeningen allerlei verschillende cognitieve vaardigheden getraind. Dit zijn de verschillende vaardigheden die je onder andere nodig hebt om te kunnen lezen, maar die ook nodig zijn om te kunnen leren in het algemeen. Zo zijn concentratie, je geheugen onder andere cognitieve vaardigheden die je traint en ontwikkeld met de Fast ForWord methode. 

De methode geeft leerlingen 1-op-1 instructies en kan hierbij inspelen op de leerbehoeftes van de leerling. Hierdoor krijgt elke leerling de juiste leerstof aangeboden: voor de vlotte leerling meer uitdaging, voor de leerling die dat nodig heeft meer ondersteuning. 

Het ontwikkelen van deze wetenschappelijk onderbouwde software door Carnegie Learning in Pittsburgh is niet over één nacht ijs gegaan. De methode staat in een traditie van 26 jaar van ontwikkeling in online leermethodes. Bij deze methodes worden nieuwe innovaties zoals het gebruik van data en AI toegepast. Carnegie Learning ontwikkelde naast Fast ForWord al diverse lesmethodes voor wiskunde, geletterdheid, wereldtalen maar ook voor professioneel leren en hoogwaardige bijlessen. 

Uitgetest in de klas

Maar het is altijd de praktijk van het leslokaal en de leerlingen waaruit zal blijken of een methode werkt of niet. Dit maakt de pilot met de Mingo School District County daarom een interessante meesterproef voor de methode.

Het pilotprogramma ging in maart 2023 van start met 968 leerlingen die in het vierde jaar zaten op de basisschool. De inzet van het Fast ForWord programma had een duidelijk doel: de leesvaardigheid van de leerlingen significant verbeteren. Dit begint met verrijking van de woordenschat. “Alle leerlingen verdienen toch een rijke woordenschat” zei Dr. Johnny Branch, directeur van het Mingo County School District. Daarom is de introductie van de methode juist interessant. “Fast ForWord wordt ondersteund door de wetenschap van het lezen en zorgt ervoor dat alle leerlingen trainen met woordenschat en begripsvaardigheden op niveau.”

Al resultaat binnen 40 dagen

De implementatie van de nieuwe software zorgde meteen al voor verbluffende verschuivingen in de niveaus van de leerlingen. In totaal maakten 322 leerlingen een verbetering van 6 maanden in hun leesvaardigheidsniveau. De snelheid waarmee deze inhaalslag werd bereikt is ook bijzonder. Dit gebeurde namelijk al binnen de eerste 40 dagen na het introduceren van de methode. Ook opmerkelijk was dat hiernaast het aantal leerlingen dat boven het 55ste percentiel scoorde, steeg. De verdeling van leesvaardigheidsniveaus gaat in percentiel en het 55ste percentiel is de gemiddelde score. Het aantal kinderen dat dit behaalde, ging in deze eerste periode van 30 naar 96 kinderen. Verder wisten 93 kinderen van het laagste percentiel op te klimmen naar een hoger vaardigheidsniveau.

De leerkrachten zijn uiteraard zeer te spreken over deze mooie resultaten. Stephanie Fabin, een tweedegraads leerkracht bij Williamson PK8, maakte de ontwikkeling die de leerlingen doormaakten van dichtbij mee. Een leerling uit haar klas wist maar liefst een jaar en acht maanden aan leesvaardigheid te winnen binnen het tijdsbestek van een maand. Vanuit deze mooie resultaten ontstonden ook hele waardevolle momenten in de klas. Fabin vertelt over de betreffende leerling: “Hij had het moeilijk aan het begin van het jaar. Maar toen hij eenmaal met Fast ForWord begon, begon hij vrijwillig hardop te lezen in de klas waar iedereen bij was. Dat is al heel wat.”

Ontwikkelen als persoonlijk proces

Waarom leerlingen met de methode zo snel zulke goede resultaten boeken, is geen raadsel voor de docenten. Het gepersonaliseerd leren, het leren vanuit de leerling en zijn of haar behoeftes en interesses, zorgt ervoor dat de kinderen gemotiveerd worden en het ook blijven. Voor elke leerling past For ForWord het leerpad aan zodat ieder in zijn eigen tempo aan eigen leerdoelen werkt. “Fast ForWord houdt lezers van alle niveaus betrokken”, vertelt Jennifer Sparks. Ze is derdejaars leerkracht en ziet in haar klas hoe gepersonaliseerd leren een succes is. “Ik heb een leerling die activiteiten voltooit op een leesniveau van de zesde klas. Ze wordt uitgedaagd door oefeningen die haar vragen om gebeurtenissen uit een leespassage in volgorde te zetten.”

De juiste methode maakt het verschil

Het verhaal over de leerlingen in Mingo County School District bewijst dat kinderen een grote capaciteit hebben om zich te kunnen ontwikkelen. Met een goede lesmethode lijken deze mogelijkheden onbegrensd. 

Fast ForWord is de methode die hierin een toegevoegde waarde biedt voor het vak Engels op basisscholen en middelbare scholen in Nederland. Het gepersonaliseerd leren in een adaptieve online omgeving blijkt de manier waarmee leerlingen in hun ontwikkeling stappen kunnen zetten en zelfs sprongen kunnen maken. Leerlingen van verschillende niveaus krijgen de mogelijkheid om te groeien in hun eigen tempo. De training van cognitieve vaardigheden zorgt er bovendien voor dat de kinderen niet alleen hun Engels verbeteren, maar ook in andere vakken in het algemeen beter kunnen gaan presteren.

Nieuwsgierig naar wat er gebeurt als jouw leerlingen met Fast ForWord aan de slag gaan? 
Hier vind je alle informatie over deze methode.