Keuzewerktijd: oplossing of probleem?
Keuzevakken en flexibel onderwijs: een probleem of juist dé oplossing? Wil je meer verdiepen in technische kennis of liever toch een taal leren? Heb je liever drie lange schooldagen of vijf korte lesdagen? Wiskunde liever gedeeltelijk online of juist met extra persoonlijke begeleiding? In het VO en VMBO is de keuze vaak reuze met flexibele lesroosters,…
ADHD: Snel afgeleid en weinig focus?
ADD en ADHD-I of -C is vaak een symptoom van een dieperliggend leerprobleem. ADHD-achtige symptomen ADHD (of ADD) wordt algemeen gediagnosticeerd omdat zoveel leerproblemen ADHD-achtige symptomen hebben. Een gebrek aan focus, bijvoorbeeld afdwalen in de klas, en/of hyperactiviteit kan vermijdingsgedrag zijn dat vaak voortkomt uit een onvermogen om te goed te lezen of te begrijpen…
Het belang van auditieve verwerking bij leren lezen
Waarom sommige spellen in Elements dus metalig klinken Heb je ooit een leerling gehad die ondersteuning in de klas nodig had, zoals extra tijd voor toetsen of die nodig hadden dat leraren langzamer spreken tijdens hun instructie? Deze aanpassingen geven studenten extra tijd om informatie te begrijpen, ook wel verwerkingstijd genoemd. Verwerkingssnelheid valt onder de…
Waarom Engels in het primair onderwijs een stevige basis biedt
Al meer dan 43 jaar is Engels een verplicht vak in het primaire onderwijs. Elke basisschoolleerling in Nederland krijgt dus in ieder geval vanaf groep 7 Engels aangeboden. Het niveau van het Engels waarmee groep 8 leerlingen doorstromen naar de middelbare school is echter nog heel divers. Hoe en in welke frequentie Engels op basisscholen…
Blended learning, de oplossing voor het onderwijs van de toekomst
Digitaal: dat is de toekomst! Boeken en schriften zijn over 10 jaar iets waarover leerlingen alleen met geschiedenis nog iets leren, nietwaar? In het onderwijs, waar leerlingen op deze toekomst worden voorbereid, krijgen digitale leermiddelen en online leermethodes een steeds belangrijker plek. Het biedt namelijk ongekende mogelijkheden voor leerlingen om zich sneller en breder te…
Hoe belangrijk is formatieve toetsing bij taalvaardigheidsontwikkeling?
Meten is weten is een welbekend gezegde. Wie voor de klas staat weet uit ervaring dat dit inderdaad meer is dan alleen een leuk rijmpje. Je weet pas echt wat iemand leert of heeft geleerd als dit gemeten of getoetst wordt. Formatieve toetsing, toetsing van de kennis en vaardigheden van een leerling ten tijde van…
In de maand van dyslexie: drie opzienbarende ontdekkingen
Het is de maand van de dyslexie. Wereldwijd wordt stilgestaan bij deze aandoening, die alleen al in Nederland één op de 20 kinderen heeft. Hoewel de stoornis inmiddels bekend is, valt er nog veel onderzoek te doen naar de precieze oorzaken. Ook valt het nog winst te behalen op het gebied van kennis van en…
Nu wetenschappelijk bewezen: gamen is goed voor de cognitieve ontwikkeling?
Gamen, het spelen van computerspelletjes, blijkt voor de ontwikkeling van kinderen ook veel voordelen te hebben! Want uit recent onderzoek is gebleken dat in hetzelfde tijdsbestek, bij kinderen die een bovengemiddelde tijd besteden aan videogames, hun IQ significant verhoogden ten opzichte van kinderen die niet meer dan gemiddeld gamen. Gamen geeft dus een stimulans van…
Leesvaardigheid versterken ondanks dyslexie: hoe doe je dat?
Albert Einstein had het. Leonardo DaVinci had het ook. Dyslexie is een leerstoornis die ook wel woordblindheid werd genoemd. Maar de gevolgen zijn complexer dan enkel een woord door een blinde vlek verkeerd lezen of schrijven. Doordat je hersenstructuur anders is als je dyslectisch bent, verwerk je geschreven informatie anders. Stel je een tekst of…
Vijf inspirerende onderwijstrends
Bij het bepalen van onderwijstrends, spelen verschillende dingen een rol. Er zijn altijd uitdagingen en dingen die aangepast dienen worden ten opzichte van eerdere jaren. Het is dan ook niet onverwacht dat er aan onderstaande lijst diverse onderwijstrends zijn toegevoegd, zodat de lijst up-to-date blijft. De gesprekken in 2021 hebben er tevens voor gezorgd dat…
Brain breaks en energizers: essentieel in het leerproces
Het nemen van brain breaks, korte pauzes tijdens het leren, blijkt uit onderzoek van neurowetenschappers essentieel te zijn voor het aanleren van nieuwe kennis en vaardigheden. Leerlingen noemen wel eens voor de grap ‘de pauze’ als gevraagd wordt wat hun leukste vak op school is. Het blijkt nu dat dat niet eens zo’n gek antwoord is. Want…
Nutteloos “neurogebrabbel” óf bron van onderwijsvernieuwing?
‘Educatieve neurowetenschappen’ is een relatief nieuw vakgebied, waarbinnen op een wetenschappelijke manier neurologisch onderzoek wordt gedaan naar de beste manier van onderwijzen. De vraag is: bieden de uitkomsten van dit type onderzoek waardevolle handvatten aan docenten, of is het slechts ‘neurologisch gebrabbel’? Dat laatste werd namelijk gesuggereerd in twee recente krantenartikelen in de Engelstalige kranten Melbourne…
Hoe maak je van een moeilijke lezer een goede lezer?
De link tussen Engelse leesvaardigheid en executieve functies Ben jij veel met deze vragen bezig? Hoe help ik leerlingen die gesproken Engels goed begrijpen, maar slechts matig scoren op leesvaardigheid? Gelukkig zijn er tal van onderzoekers die zich bezighouden met deze vragen. Wij, docenten en andere professionals in het veld, kunnen hun onderzoeksresultaten goed gebruiken.…
Formatief toetsen – objectieve tool
Voor veel ouders van kinderen uit groep 7 of 8 is het een bekend gespreksonderwerp: de cito-toetsen. De bekende toetsen aan het eind van de basisschooltijd, waarvan de eindscore een maat zou zijn voor het niveau waarop het kind presteert. Ook in ons gezin komt het onderwerp ‘cito-toetsen’ inmiddels regelmatig ter sprake. Onze oudste dochter…
Kwestie van exposure and practice
Mijn dochter van 13 spreekt vrijwel vloeiend Engels, mensen zeggen vaak dat dit niet verwonderlijk is met een moeder die Engels docent is, maar ze heeft dit echt niet te danken aan mij. Ik heb ooit getracht de kinderen tweetalig op te voeden, maar dat is jammerlijk mislukt door gebrek aan enthousiasme (van de kinderen)…
Leren is een uniek proces
Er wordt in de media veel gesproken over leerachterstanden of leervertraging en de mogelijke oplossingen hiervoor. Wat wordt hier nou precies mee bedoeld en hoe is het op te lossen?Leerachterstand is eigenlijk een vreemd begrip. Leren is een uniek proces wat verschilt per individu, hoe kun je dan spreken van een ‘achterstand’, waar meet je…
Voorlezen aan een computer is niet eng
Geroezemoes van Engelse zinnen klinkt in het lokaal. Leerlingen zitten met een koptelefoon achter een computer en spreken zachtjes in hun microfoontje. ‘Elke lezer verdient een luisteraar’, is de slogan van Reading Assistant, het programma waarmee leerlingen zelfstandig hun uitspraak en leesvaardigheden kunnen verbeteren. Een online coach die leerlingen helpt bij het verbeteren van hun…