- Home
- Fast ForWord
STERK Engels Fast ForWord
Hoe werkt Fast ForWord?
Aan de hand van de instaptoets krijgt de leerling toegang tot een aantal “games”. In deze games staan steeds andere vaardigheden, of een combinatie van vaardigheden, centraal. De oefeningen zijn gericht op geluid, woorden en lezen. Door middel van herhaling en beloning word een leerling gestimuleerd om zijn niveau te verbeteren. Fast ForWord zorgt voor een grotere concentratieboog, snellere informatieverwerking en een beter taalbegrip.


Adaptief leesprogramma
Leerproblemen
Sommige leerlingen hebben een leerstoornis die meer algemeen is en moeilijker vast te stellen. Als dit bekend klinkt, is Fast ForWord wellicht de interventie programma waarnaar je op zoek bent. Het werkt aan de onderliggende oorzaken van lees- en leermoeilijkheden, wat het effectief maakt voor leerlingen op de basisschool.


Effectiviteit
Fast ForWord is een programma dat is ontwikkeld om de neurocognitieve vaardigheden van kinderen te verbeteren, met name op het gebied van auditieve verwerking, taalvaardigheid en leesvaardigheid. Verschillende wetenschappelijke studies hebben het effect van Fast ForWord onderzocht en laten zien dat het programma positieve resultaten kan opleveren.
Een studie uitgevoerd door Paula Tallal. (1996) toonde aan dat kinderen die het Fast ForWord-programma volgden significante verbeteringen vertoonden in auditieve verwerkingssnelheid en taalvaardigheid in vergelijking met kinderen die geen interventie ontvingen. Deze verbeteringen waren meetbaar zowel op gedragsniveau als op neurologisch niveau, wat aangeeft dat het programma niet alleen gedragsmatige veranderingen teweegbrengt, maar ook veranderingen in de hersenfunctie.
Een andere studie, uitgevoerd door E. Temple (2003), keek naar de effecten van Fast ForWord op leesvaardigheid. De resultaten toonden aan dat kinderen die het programma volgden significant beter presteerden op leesvaardigheidstests dan de controlegroep. Bovendien werd er een correlatie gevonden tussen de verbeteringen in leesvaardigheid en veranderingen in de hersenactiviteit, wat suggereert dat het programma positieve neurologische veranderingen kan induceren die ten grondslag liggen aan verbeteringen in leesvaardigheid.

Auditieve verwerkingsvaardigheden
Het blikkerige geluid in de auditieve oefeningen van Fast ForWord is een bewuste keuze die voortkomt uit onderzoek naar hoe het brein taal verwerkt. Dit effect wordt gebruikt om de hersenen te trainen in het onderscheiden van spraakklanken, vooral voor leerlingen met zwakke auditieve verwerkingsvaardigheden. Hier zijn de belangrijkste redenen:
- Versterken van fonemisch bewustzijn – Het vervormde geluid dwingt de hersenen om zich beter te focussen op de kleinste klankverschillen in spraak, wat helpt bij het verbeteren van luistervaardigheden.
- Simuleren van vertraagde auditieve verwerking – Kinderen met leesproblemen of dyslexie hebben vaak moeite met het snel verwerken van spraakgeluiden. Door de klanken eerst onnatuurlijk te vertragen en later weer te normaliseren, leert het brein efficiënter te luisteren.
- Bevorderen van neurologische aanpassingen – Onderzoek toont aan dat het trainen van het brein met vervormde spraak de neurale paden voor taalverwerking kan versterken, wat leidt tot een beter begrip en snellere reactie op gesproken taal.
- Vergroten van de uitdaging en effectiviteit – Door het auditieve signaal kunstmatig te veranderen, moeten leerlingen extra moeite doen om woorden correct te identificeren, wat leidt tot een diepere en duurzamere leerervaring.
Dit principe is gebaseerd op neurowetenschappelijk onderzoek en maakt Fast ForWord uniek in het effectief verbeteren van taalvaardigheid en leesbegrip.