- Home
- Speciaal basisonderwijs methode Engels
STERK Engels voor het SBO
Voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften
In het speciaal basisonderwijs werk je met kleinere groepen, verschillende uitstroomprofielen en een leerlingpopulatie die vaak kampen met TOS, dyslexie, ADHD of ASS. STERK Engels SBO sluit daar naadloos op aan. De methode gebruikt dezelfde kerndoelen en ERK‑niveaus als het regulier onderwijs, maar vertaalt ze naar kleinere leerstapjes, meer herhaling en SEN‑vriendelijke instructie.

Module | Doelgroep | Kernfocus |
Fast ForWord – Reading Readiness | Groep 1‑5 / taalachterstand | Fonologisch bewustzijn & auditieve verwerking |
Fast ForWord – Foundations 1 | Leerlingen met TOS, dyslexie of ADHD | Auditieve verwerking & klank‑tekenkoppeling |
Fast ForWord – Foundations 2 | Leerlingen met TOS, dyslexie of ADHD | Werkgeheugen & woordenschatopbouw |
Fast ForWord – Elements 1 | Leerlingen met taalachterstand | Zinsstructuur & begrijpend luisteren |
Fast ForWord – Elements 2 | Leerlingen die klaar zijn voor meer complexiteit | Grammaticale structuren & begrijpend lezen |
ClearFluency | Vanaf groep 6 | Vloeiend hardop lezen & zelfvertrouwen |
Elke leerling kan in zijn eigen tempo oefenen, terwijl jij klassikale thema‑lessen inzet voor woordenschat, grammatica en spreekvaardigheid.
Extra leerwinst
Oefenen met de SEN‑modules levert niet alleen vooruitgang in Engels op, maar versterkt ook cruciale executieve functies zoals werkgeheugen, volgehouden aandacht en cognitieve flexibiliteit. Die algemene leertaken helpen SBO‑leerlingen bij álle schoolvakken.

Het succes van Ramon
“Na vijf maanden had Ramon meer dan twee jaar leesachterstand ingehaald.”
Ramon (11) heeft TOS en ADHD en startte met Fast ForWord op RPI‑leesniveau Grade 4‑.
- 1 maand later: Grade 5+
- 5 maanden later: Grade 6+
De grootste winst zat in begrijpend lezen, maar ook klankherkenning, woordenschat en decoderen stegen. Dankzij ClearFluency maakte Ramon daarnaast vele leeskilometers en verbeterde zijn uitspraak. Zijn leerkracht ziet nu meer zelfvertrouwen, betere concentratie en minder frustratie tijdens taallessen.
Wetenschappelijk onderbouwd
Fast ForWord en ClearFluency vormen het resultaat van ruim 30 jaar neurolinguïstisch onderzoek. Harvard University bestempelde de programma’s als “significant effectief” voor leerlingen met leerproblemen. Meer details vind je op de onderzoekspagina.

