Waarom (hardop) lezen ertoe doet!

Waarom (hardop) lezen ertoe doet!
Lezen is en blijft een heikel punt binnen het onderwijs, juist in Nederland scoren leerlingen laag en blijven de resultaten achter bij andere (Westerse) landen.

Leestoetsen en de examens steeds matig tot voldoende

Als docent Engels in het VMBO heb ik jarenlang van alles geprobeerd om leerlingen aan het lezen te krijgen; voorlezen, leesdossiers met keuzeopdrachten en filmopdrachten bij verfilmde boeken geven om ze warm te draaien voor het lezen van het boek, beloningsystemen etc. maar mijn liefde voor het lezen kwam maar niet over op de leerlingen – de enkeling daargelaten. De resultaten van leerlingen op leestoetsen en de examens waren dan ook steeds matig tot voldoende, tot mijn verdriet en af toe frustratie. Ik zette vol in op examentraining, wat zeker hielp maar wat de leerlingen vaak als saai beleefden.

Lezen, uitspraak en tekstbegrip meetbaar maken en verbeteren

Hier kwam een jaar geleden verandering in. Via een bevriende docente Engels hoorde ik over Reading Assistant, ik vroeg een pilot aan en zag binnen een paar maanden resultaat: de leerlingen lazen echt, kregen er zelfs plezier in en de resultaten gingen omhoog. Bovendien werden ze zelfverzekerder over hun uitspraak en bouwden ze veel meer woordenschat op. Mijn klassen werken sinds dit schooljaar met de software, de andere docenten doen niet mee met de pilot. Onlangs namen we een schoolexamen leesvaardigheid af in klas 3. In de vergadering vergeleken we de resultaten om de normering te controleren. Mijn klassen hadden 1,5 punt hoger gescoord dan de rest van de derdejaars klassen. Mijn collega’s en ik hebben uitgebreid gesproken over de voorbereiding, zeker omdat in Corona-tijd de lessen anders vormgegeven worden dan normaal. Maar we kunnen geen verschillen ontdekken in aanpak ter voorbereiding op dit SE leesvaardigheid, de enige verklaring die er is voor het verschil is de software.

Voor elke leerling een lees assistent

Voor komend schooljaar gaan we aanvragen of de gehele bovenbouw aan de slag mag met de Reading Assistant software. Elke leerling verdient immer de kans om met deze unieke software te werken en op die manier spreek en leesvaardig te verbeteren in het Engels. Het programma Reading Assistant biedt de leerling de kans om in hun eigen tempo en op basis van motivatie hun leerdoelen te behalen. Wat ik ook als een groot voordeel ervaar is dat ik als docent de voortgang eenvoudig kan volgen en bovendien is het mogelijk om tot in de diepste details te zien wat de leerling doet, hoe het werk gemaakt is en waar de sterke- en zwakke kanten van de leerling zitten zodat je heel gericht kunt coachen en begeleiden. Het feit dat de programma’s volledig digitaal zijn verhoogd de efficiëntie en is daarmee werkdruk verlagend. Bovendien, digitaal werken is de toekomst; de leerlingen vinden het leuk en worden gemotiveerd door de feedback en de resultaten liegen er niet om, bewijzen de grote verschillen in de cijfers van de leestoetsen. Echt een aanrader!

Tagged under: