Hoe voorkom je examenstress?

Examenstress vmbo
Met de examens voor de deur gaat de focus weer op lezen en (deels) luisteren. Dit zorgt vaak voor examenstress bij leerlingen, ouders en ook docenten. Zeker in het VMBO blijft het lastig om leerlingen op niveau te krijgen met leesvaardigheid. Bovendien is het haast een vaardigheid apart om de vraagstelling van de examens te doorgronden. Mijn ervaring is dat vooral voor VMBO leerlingen dit een extra horde.

Leesvaardigheid trainen

Sinds ik met de software werk (Lees ook: “Waarom (hardop) lezen ertoe doet!”zie ik dat de leesvaardigheid van leerlingen enorm toe is genomen. Het programma laat leerlingen op spelenderwijs enorme leeskilometers maken en motiveert ze om steeds een stapje verder te gaan. De combinatie van lezen en luisteren versterkt de klank-tekenkoppeling en vergroot de woordenschat. Doordat de leerling zelf meerdere keren moet voorlezen en gecorrigeerd wordt op de uitspraak wordt dit effect extra versterkt. Ik kan me geen andere manier indenken waar de leerlingen zó intensief met de taal bezig zijn en individuele feedback krijgen dan met deze software. Misschien als ik één op één met leerlingen kon werken zou dat in de buurt komen. Maar dan nog biedt de software het voordeel dat deze zijn geduld niet verliest, neutraal positief blijft in de feedback en alle voortgang te traceren en dus terug te halen is. Een schat aan informatie over wat de leerling al kan en waar verbeterpunten liggen.

Examentraining

Waar ik dan toch nog tegen aanliep was de leerling ‘examen-proof’ krijgen. In mijn ervaring hebben veel leerlingen moeite met de vraagstelling van de examens. In het verleden spendeerde ik uren aan het laten maken en bespreken van examenopgaven, waar ik zo goed als zo kwaad mogelijk leesstrategieën aan koppelde. In de loop van de jaren werd ik daar steeds handiger in, maar het bleef een beetje los zand. Nu we met STERK Engels werken is dat ook verleden tijd: de methode bouwt al vanaf klas 1 vraagtypen en tekstsoorten in zoals die ook in het examen voorkomen om leerlingen hier aan te laten wennen. Bovendien komt er elk hoofdstuk een leesstrategie aan bod, die elk jaar weer terug komen. En ten slotte is het laatste thema van klas 4 volledig gericht op examentraining, inclusief een diagnostische toets met analyse en komen alle leesstrategieën nogmaals aan bod, gekoppeld aan examenopgaven die tot een niveau hoger oplopen dan het daadwerkelijk te behalen examen. De leerlingen zijn daardoor meer dan goed voorbereid om het examen te behalen.

Unieke combinatie

De combinatie van extensief lezen via de software en het aanbod van leesstrategieën, examenteksten en examentraining van STERK is uniek en betekent voor mijn leerlingen een goede basis voor het examen en werkt daarmee examenstress verlagend voor zowel mijn leerlingen, hun ouders en voor mij als docent.

Tagged under: