Via het scherm bereik je meer met leerlingen dan met een boek als het gaat om een taal leren. Want de algemene aanname is dat scholieren makkelijker te inspireren en motiveren als ze hiervoor technologie kunnen gebruiken. Een groot gedeelte van hun leven speelt zich toch al af in de digitale wereld, hier gaat iets leren dus ook vele malen makkelijker.
Educatieve technologie: hét motivatie middel bij het leren van een taal
Maar klopt deze aanname eigenlijk wel? Niet helemaal, zo blijkt uit onderzoek van Reinders at Al uit 2022. De inzet van educatieve technologie werkt alleen als deze vanuit de leerkracht effectief worden ingezet om een duidelijk doel te bereiken. Geeft een leerkracht niet de nodige sturing, dan is het effect op de resultaten en motivatie gering, zo concludeerden de onderzoekers.
Hoe zet je dan als leerkracht doeltreffende technologie om leerlingen te motiveren? Want motivatie is waarmee leren begint en echt lukt. In een eerder blog werden al verschillende strategieën besproken om als leerkracht je leerlingen te kunnen motiveren. De juiste inzet van technologie was een van de strategieën. In deze blog kun je 6 manieren ontdekken hoe je als leerkracht doeltreffend technologie inzet om leerlingen te motiveren voor het leren van een taal.
Hiervoor kijken we wat allemaal mogelijk is met de methode Sterk Engels.
Maximaliseer de leeromgeving en biedt diverse mogelijkheden om te oefenen
Je kent waarschijnlijk de 10.000 uren theorie van Gladwell wel. Door een vaardigheid ten minste 10.000 uren gemotiveerd te oefenen met een vaardigheid bereik je professioneel niveau. Of dit nu gaat om een strafschop nemen voor Barcelona of een computerprogramma. Waar of niet: om een taal te leren zijn zoveel mogelijk vlieguren maken belangrijk. Hierdoor gaat het leren sneller en dat motiveert natuurlijk. Met een doeltaal educatieve technologie als Sterk Engels kun je verschillende vaardigheden op diverse manieren aanleren en oefenen. Luisteren, spreken, lezen en schrijven leer je door interactief te oefenen, maar de methode nodigt ook uit om samen te oefenen en echt de taal te leren gebruiken om met elkaar te communiceren.
Creëer de toegang tot authentieke, levensechte inhoud
Door het internet hebben leerlingen toegang tot content en leermiddelen die actueel zijn en aansluiten bij hun belevingswereld en interesses. Zo leren ze communiceren in een andere taal op een manier die bij hen past. Want een podcast over je favoriete games of serie in het Engels volgen, is natuurlijk veel interessanter dan een DVD luisteren met ingesproken gesprekjes. Levensechte content inspireert, zorg daarom als docent dat leerlingen hier toegang toe hebben of weten waar ze dit kunnen vinden.
Flexibiliteit in lesgeven en leren
Een taal leren doe je niet alleen in de klas, maar gebeurt overal. Soms kun je pas echt een tekst goed begrijpen als je thuis de rust en de tijd hebt om hem te lezen. Maar een andere keer helpt het om samen met de klas een tekst te vertalen. Met hedendaagse technologie kan een leerling ook buiten het klaslokaal aan de slag met een taal. Sterk Engels heeft een leerplatform dat werkt met SAAS-oplossingen. Hierdoor heeft een leerling met internet en een laptop altijd en overal toegang tot alle tools die de leeromgeving biedt. De software biedt daarom de flexibiliteit in lesgeven voor de docent en zelfregie in het leren en oefenen voor de student.
Personaliseer onderwijs makkelijker en effectiever met onderwijstechnologie
De flexibiliteit van het gebruik van technologische leermiddelen biedt zo nog een ander voordeel: je kunt effectief en makkelijk onderwijs op maat aanbieden. Een digitale leeromgeving wordt helemaal aangepast aan de behoeften en interesses van de leerlingen. Het biedt genoeg uitdaging en ondersteuning voor iedere leerling. Weten dat je vanuit jouw leerbehoeftes werkt om jouw persoonlijke doelen te behalen, werkt motiverend. Je kunt een leerling bijvoorbeeld lekker aan de slag zetten met het uitbreiden van de woordenschat. Omdat die leerling dat nodig heeft, niet omdat het in het programma van de klas staat.
Geef feedback die relevant en actueel is
Feedback is een essentieel onderdeel van het leerproces. Weten wat je fout doet en waarom, zorgt ervoor dat je leert en deze fouten niet opnieuw maakt. Daarom is het belangrijk dat je bruikbare en heldere feedback krijgt, in een redelijke termijn nadat je een opdracht gemaakt hebt. Twee maanden na een overhoring uitgelegd krijgen wat je fout deed, heeft geen zin omdat de kennis alweer is weggezakt. Door digitale technologie kan een opdracht eigenlijk meteen automatisch nagekeken worden. Met Sterk Engels krijgt een leerling meteen na iets gemaakt te hebben feedback. Dit stimuleert om zo snel mogelijk opnieuw te proberen en zo door te leren.
Laat leerlingen leren vanuit autonomie en leerlinggericht werken
De vele mogelijkheden die een methode als Sterk Engels biedt, de toegang tot actuele content, een flexibele leeromgeving, op maat gemaakte lesstof en actuele, bruikbare feedback zorgen samen dat elke leerling een eigen autonoom pad kan kiezen. Eigenaarschap en regie over leren is natuurlijk een grote motivator. Want het stelt de leerling in staat de leerkracht in zichzelf te ontdekken.
Digitale leermiddelen bieden talloze mogelijkheden voor docenten om hun leerlingen te stimuleren en te ondersteunen. Sterk Engels is daar een goed voorbeeld van. Daarom nog even op een rij waarin de methode Sterk Engels dé onderscheidende factor kan zijn om leerlingen te motiveren:
De lessen en leeromgeving zijn overal toegankelijk en dus flexibel te gebruiken door zowel de leerkracht als de leerling.
Het is met de software eenvoudig het leerproces van een leerling te monitoren en feedback te geven.
Dit tezamen maakt dat met Sterk Engels de leerling in samenhang met de leerkracht zelf een leerpad uit kan zetten. Het niveau van de leerling kan door middel van wetenschappelijk onderbouwde toetsing getest worden.